Ford 8240 - rijdt niet
Onze ford 8240 wil niet meer vooruit of achteruit. Je merkt nog een heel klein beetje dat hij wel voor of achteruit probeert te gaan maar verder doet hij niks. Dit is gekomen van het een op het andere moment tijdens het rijden.Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
verder niks vreemds gedaan of gehoord in de versnellingsbak?
Er branden verder ook geen lampjes op het dashboard en. Ook geen vreemde dingen. Zit er in het koppelingspedaal mischien een potmeter? Zou die storing kunnen geven?
je zal de transmissie eens moeten caliberen om te kijken of dat helpt, heeft hij de versnellingen wel altijd aangegeven op het dashbaord?
het is trouwens toch wel een 16x16 transmissie (sle)
Want het kan ook zo maar zijn dat je demperplaat eruit ligt.
Maar het is wel vreemd dat hij nu ineens geen versnellingen meer weergeeft.
Het kan best zijn doordat de computer nu niet weet welke versnelling is geselcteerd dat hij daarom niet wil rijden.
Beide schakelknoppen ingedrukt houden en dan motor starten.
Op de display komt nu als het goed is CAL of CA te staan.
Trek je handrem aan, motortoeren op ongeveer 1200 zetten, koppeling intrappen en dan alle poken naar voren zetten.
Koppeling los, dan druk je het opschakelknopje in en houd deze vast.
Er komt nu C1,c2,c3 of c4 in beeld. Weet zo ff niet welke.
Dan begint er een getal te lopen en stop op een bepaald moment. dan is die koppeling gecalibreerd, dan houd je het andere knopje ingedrukt waardoor hij een andere koppeling calibreerd.
Dan zet de de meeste rechte pook in het midden en calibreer je de andere 2 koppelingen weer door de knoppen ingedrukt te houden.
Let wel op dan je ook je evt airco uit zet.
En als je een kabel bij je koppelingspedaal hebt lopen dan kan je alleen koppeling C1 en C2 calibreren.
Als er iets niet goed gaat dan krijg je een U code.
Als je alle koppelingen hebt gecalibreerd dan zet je de motor uit en wacht je ongeveer 5a 10 seconden om alles op slaan en kijk je of hij daarna wel wil rijden
Voor de demperplaat moet hij inderdaad doormidden.
Er gaat ook geen rood lampje branden toch op de dashbaord.
Want heb ook wel een meegemaakt dat de schuif van koppeling 3 en 4 eruit vliegt en dan rijdt hij ook niet meer. Meestal gaat er dan een rood lampje branden maar ook niet altijd.
Vergelijk maar eens met deze link: tractorfan.nl/topic/24059/
Als dit allemaal goed is moet je even de druk in het lagedrukcircuit meten. Dit moet tussen de 18 en 20 bar zijn. Deze kun je meten aan de zijkant van de bak maar ik denk niet dat je hier de goeie spullen voor hebt.
Ik heb inderdaad geen apparatuur om de druk in het lagedrukcircuit te meten.
Ook als ik de koppeling op laat komen doet hij wel een heel klein beetje maar meer ook niet.
Haalt ie de druk wel, dan moet je de drukken van de 4 clutches meten. Is die druk goed, dan is het waarschijnlijk een mechanische fout in de bak zelf.
Is die druk niet behaald kan het een PWM klep zijn in de bak, door deze schoon te maken en dan weer te testen ka je uitsluiten of het deze klep is.
Is ook die klep goed en rijdt ie dan nog niet, dan moet je de microprocessor vervangen.
Maar als je demperplaat kapot is dan het zijn dat je hef of ventielen nog wel werken, alleen als die dan echt druk moet leveren dan zal niet het niet meer werken. want het kan zijn dat de aandrijfas net mee blijft draaien waardoor je oliepomp nog wel rond word gedraait.
iedereen (weer) bedankt voor de reacties en ik laat nog even weten wat het is.
Zitten er dan gaten of grote stappen in het weerstandstraject, dan weet je dat je hem moet reinigen (in de genever/vodka vanwege de alcohol en of met potmeter/schuifweerstand contactspray). Reinigen met een vettige substantie geeft dat er nadien snel veel stof in blijft plakken en dat je dus snel weer aan het repareren bent.
Of zo nodig de potmeter vervangen.
Succes
Torsieplaat of prise as zullen best nog heel zijn wanneer de oliepompen nog werken (hef/stuurinrichting).