Ford 5095 - Trekbek trekkertrek,

Beste tf-ers,

Ik moet binnenkort weer eens een trekbek gaan maken voor mijn ford.Ik had er een maar er komen hogere banden onder dus hoogte klopt niet meer.. Nu zat ik met het volgende, ik had me altijd laten vertellen om de trekhaak zo kort mogelijk op de achteras te zetten. Nou had ik dat dus gedaan en daarmee getrokken. Ik reed in de 3.5 ton en had al mn gewicht vanachter hangen. Nu vermoed ik dat ik voortaan in de 4.5 ton ga rijden dus komt er meer gewicht van achter tehangen. Nu in de 3.5 ton trok hij lange na niet op de achter wielen terwijl er niks geen gewicht van voren hing. (ik trok troues in zijn 1e hoog) Is het nu niet verstandiger om mijn trekhaak juist wat verder naar achteren te hangen? Want dan zou sneller op zijn achterwielen moeten trekken? Kortom als hij iets loskomt vanvooren heb je de optimale wieldruk. Wat is julie ervaringen hier mee en hebben julie tips??

Mvg,

Deutz-5006
Deutz-5006

Reacties

boerekebart
om het minste last te hebben van de sleep moet je de trekbek juist zover mogelijk van de achteras houden. zo ga je vooraan meer gewicht moeten laden, maar je gaat langer kunnen doortrekken 😉 en zo hoog mogelijk ook.als het bij jullie max hoogte 50cm is, maak em dan ofwel verstelbaar ofwel gwn op 50cm. ik zou bij men 8200 ook de trekbek iets naar achteren moeten zetten, maar hij staat wel netjes op 48cm 😉
international-633
trekker die heel licht van voren is kun je beter dicht bij de achteras houden anders gaat ie snel achterover.
als de trekker aardig zwaar is van voren kan het aanhaakpunt beter wat naar achteren...
valmet6400power
Doordat je de trekbek zo dicht tegen je achteras aan hebt word de 'arm' kleiner om de trekker van voren omhoog te krijgen, als je hem naar achter verschuift zal die arm groter worden en kan ik je bijna garanderen dat ie los komt.

Evt nog een idee om hem ter hoogte van je trappen te hangen aan weerktanten, je trekker zal dan niet achterover de grond in graven met je begrenzing 😉
boerekebart
@international-633
deze trekker is niet zo licht in de neus hoor. een gewone 5000 wel, dus hij kan zen trekhaak wel een stuk naar achteren doen.maar ik zou em op het verste punt zetten naar achteren en vooraan ook een beetje gewicht laden dan 😉
Wimsumar
Beste Deutz-5006: In jou situatie maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Maak er een "gewone" 'trekkertrek-trekbek' bij en op basis van nog op te doene ervaring moet je 'spelen' met het voor of achter de achteras plaatsen van de balastgewichten.
Je trekker moet tijdens de pull licht zijn in de neus, maar wel bestuurbaar blijven!
johndeere6100
@Wimsumar
ben er zelf ook mee bezig, trekhaak dichter naar de achteras toe maar ik heb er 2 remmen op zitten en neem aan dat bij bijna alle trekkers zo is, dus tegen remmen kan altijd of je daaraan goed doet is het 2e
boerekebart
@johndeere6100
en toch adviseer ik om hem te kunnen blijven sturen met de voorwielen! waarom? : je kunt inderdaad gaan remmen om te sturen, maar elk beetje dat je remt verlies je snelheid of kracht van de motor. elk klein beetje weerstand meer, kan je doen stilstaan 😉
Deutz-5006
Dankje wel jongens, nou was het volgende ik had al het gewicht wat ik er aan mocht hangen al ACHTER de achteras hangen dus verder naar achter kon niet zegmaar, vandaar dat ik er over begon te denken om het sleepoog wat naar achter te plaatsten..!? De trekker weegt al vrij veel vanvoren door de gietijzeren kom die onder de motor hangt. Ik weet wel dat ik zo min mogelijk moet remmen, maar het mooiste is natuurlijk als je sleepketing in lijn staat met je trekker. Dus lijkt me het nu tog het beste om hem nog wat naar achter te plaatsten!?
Wimsumar
Quote @Beste Johndeere6100:
maar ik heb er 2 remmen op zitten

Joh, "2 remmen(?) Nou , dat is nog niks!
Ruim 20 jaar geleden dacht ik daar precies zo over: Gewichten achterop en indien nodig met de rem sturen.
Om niet op de steigerbegrenzer vast te lopen had ik deze d.m.v. een stel wielen i.p.v. sleepvoeten meelopend gemaakt

Helaas moesten de meeloopwielen eraf wegens ruimtegebrek tussen trekker-sleepwagen.
De eerste pull (gewicht achterop) was de trekker ondanks bijremmen niet te houden en smoorde ook mede door een te hoge versnelling. De tweede pull (gewicht naar voren) met aan de grond 'tippende' voorbanden naar F.P.. 😄
ArnoFendt
@Deutz-5006

Als je besluit om voortaan 4,5 ton te gaan rijden, dan zou ik de korte trekhaak behouden. In een zwaardere klasse krijg je meestal meer druk op je trekhaak door een zwaardere sleepwagen en komen je voorwielen makkelijker los. Met het zoeken naar de juiste balans is het ideaal om van voren, in het midden en van achteren gewichten te kunnen plaatsen.
Deutz-5006
Jaa gewicht kan ik nu in het midden en vanachter plaatsen vanvoren is vrees ik niet eens nodig, jaa daar zat ik dus ook weer mee, in de 4.5 ton zal ook wel weer veel schelen. Het is dus eigenlijk niet te zeggen zeker? Ik zou het eigenlijk gewoon is moeten proberen maar dan blijf je bezig..
johndeere6100
@Wimsumar

zoals op mijn foto's heb ik niet veel ruimte met 2 gewichtjes van 35 kg die blijven voorop en de voorwieltjes helpen ook niet echt kan het stuur omgooien maar blijft rechtdoor gaan zonder sper
gudo
Wat is eigelijk het beste voor trekkertrek. gewoon (als het mag) 4 wiel aandrijving aan en sper aan? of hoeft sper niet?
Valtra-Fordpower
Sper kan wel aan, 4WD is afhankelijk van de klasse én van reglement.
gudo
ja oke 😉
johndeere6100
@gudo
De een zweert bij de sper en de ander niet; ik heb hem nooit aan
fordmajor
ik heb hier meerdere oogen bij voor de juiste afstelling 😃
ArnoFendt
@johndeere6100

Ik gebruik bij onze Fendt 307 LS ( 2WD ) ook nooit sper bij de trekkertrek. Zonder sper kun je, indien nodig, nog bijsturen met de remmen.

Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!

Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!

Lid worden is heel eenvoudig!