Ford 5095 - Trekbek trekkertrek,
Beste tf-ers,Ik moet binnenkort weer eens een trekbek gaan maken voor mijn ford.Ik had er een maar er komen hogere banden onder dus hoogte klopt niet meer.. Nu zat ik met het volgende, ik had me altijd laten vertellen om de trekhaak zo kort mogelijk op de achteras te zetten. Nou had ik dat dus gedaan en daarmee getrokken. Ik reed in de 3.5 ton en had al mn gewicht vanachter hangen. Nu vermoed ik dat ik voortaan in de 4.5 ton ga rijden dus komt er meer gewicht van achter tehangen. Nu in de 3.5 ton trok hij lange na niet op de achter wielen terwijl er niks geen gewicht van voren hing. (ik trok troues in zijn 1e hoog) Is het nu niet verstandiger om mijn trekhaak juist wat verder naar achteren te hangen? Want dan zou sneller op zijn achterwielen moeten trekken? Kortom als hij iets loskomt vanvooren heb je de optimale wieldruk. Wat is julie ervaringen hier mee en hebben julie tips??
Mvg,
Deutz-5006
Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
als de trekker aardig zwaar is van voren kan het aanhaakpunt beter wat naar achteren...
Evt nog een idee om hem ter hoogte van je trappen te hangen aan weerktanten, je trekker zal dan niet achterover de grond in graven met je begrenzing
deze trekker is niet zo licht in de neus hoor. een gewone 5000 wel, dus hij kan zen trekhaak wel een stuk naar achteren doen.maar ik zou em op het verste punt zetten naar achteren en vooraan ook een beetje gewicht laden dan
Je trekker moet tijdens de pull licht zijn in de neus, maar wel bestuurbaar blijven!
ben er zelf ook mee bezig, trekhaak dichter naar de achteras toe maar ik heb er 2 remmen op zitten en neem aan dat bij bijna alle trekkers zo is, dus tegen remmen kan altijd of je daaraan goed doet is het 2e
en toch adviseer ik om hem te kunnen blijven sturen met de voorwielen! waarom? : je kunt inderdaad gaan remmen om te sturen, maar elk beetje dat je remt verlies je snelheid of kracht van de motor. elk klein beetje weerstand meer, kan je doen stilstaan
Joh, "2 remmen(?) Nou , dat is nog niks!
Ruim 20 jaar geleden dacht ik daar precies zo over: Gewichten achterop en indien nodig met de rem sturen.
Om niet op de steigerbegrenzer vast te lopen had ik deze d.m.v. een stel wielen i.p.v. sleepvoeten meelopend gemaakt
Helaas moesten de meeloopwielen eraf wegens ruimtegebrek tussen trekker-sleepwagen.
De eerste pull (gewicht achterop) was de trekker ondanks bijremmen niet te houden en smoorde ook mede door een te hoge versnelling. De tweede pull (gewicht naar voren) met aan de grond 'tippende' voorbanden naar F.P..
Als je besluit om voortaan 4,5 ton te gaan rijden, dan zou ik de korte trekhaak behouden. In een zwaardere klasse krijg je meestal meer druk op je trekhaak door een zwaardere sleepwagen en komen je voorwielen makkelijker los. Met het zoeken naar de juiste balans is het ideaal om van voren, in het midden en van achteren gewichten te kunnen plaatsen.
zoals op mijn foto's heb ik niet veel ruimte met 2 gewichtjes van 35 kg die blijven voorop en de voorwieltjes helpen ook niet echt kan het stuur omgooien maar blijft rechtdoor gaan zonder sper
De een zweert bij de sper en de ander niet; ik heb hem nooit aan
Ik gebruik bij onze Fendt 307 LS ( 2WD ) ook nooit sper bij de trekkertrek. Zonder sper kun je, indien nodig, nog bijsturen met de remmen.