Ford 5110 - Elektrisch schema gevraagd: probleem tankvlotter, tankmeter tanklampje
Beste leden,het werd tijd te onderzoeken waarom de brandstofmeter van de 5110 al een paar jaar niet meer werkt.
Dashboard uit elkaar. als ik brandstofmeter op een lab-voeding aansluit kan ik 'm mooi met t potmetertje laten uitslaan, dus die moet werken.
Tankvlotter geeft geleidelijke verandering op de Ohm meter dus die lijkt ook goed.
Ooit is er een nieuw kabeltje getrokken vanuit multi-stekker van dashboard naar de tankvlotter. Dus ik wil de bedrading nu goed nalopen want ik begrijp niet wat er fout is, maar toch werkt hij niet. Tevens brand de tanklamp nu ook als de vlotter helemaal niet aangesloten is.
Waar kan ik een goed bedradingsschema vanaf halen? Is door 5110 gen 2 met Q-cab van '88. Dus van schema van 5610, 6610, 7610 moet voldoen. Ik heb schema's van internet gehaald, die had iemand ingescand. Maar ik vind ze onduidelijk en er zitten geen poslijsten bij de schema's. In de bijlage een foto van een stukje schema. Maar dit komt niet geheel overeen. Dit is van een De Luxe straddle cab. Niet super de luxe flat deck cab. Dus kan anders zijn.
Bijlages
(klik om te vergroten)
foto schema tankmeter
Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
Qua probleem; is de vlotter geaard? Of zou die geaard moeten worden?
Ik heb 3 kabels die aan komen bij de vlotter: aarde (zwart), 12V plus, en een kabel die van de tankmeter af komt. Die 12V plus zou die van de controlelamp kunnen zijn. Op het schemaatje hier boven lijkt het sleepcontact van de vlotter aan de aarde aangesloten moeten worden, de kabel van de tankmeter op de weerstandsboog van de vlotterhouder, en de 12V op het contact "niveau laag" van de vlotterhouder.
Maar het werkt niet.
Ik moet erbij zeggen dat men ooit een nieuwe kabel heeft getrokken van tankmeter naar de vlotter. De originele kabel kan ik vinden, maar hier meet een ik oneindig hoge weerstand op dus kabelbreuk. Dat zal de reden wel geweest zijn dat ze ooit die nieuwe kabel getrokken hebben. Ik heb de contacten doorgemeten en dat is goed.
Nogmaals, met een labvoeding kan ik de tankmeter laten werken. Dus die moet goed zijn.
Zonder volledig schema kan ik niet goed achterhalen waar het probleem zit.
De 12v heeft een functie met t vertragings relais en het lampje. Als de vlotter onderin komt wordt die 12v aan massa gelegd en zal als dat lang genoeg duurt t relais schakelen en t lampje aandoen. Dus wat je zelf ook schrijft.
Paar dagen terug had iemand een 10serie werkplaats handboek download link hier op td gezet. Daar staan de schema’s in ook voor de na 85 cabines. Maar kan de link niet vinden zo snel. Daar staan de weerstand waardes ook in die je zou moeten kunnen meten.