International 533 - Tips voor trekkertrek

Beste tractorfanners,

Ik ga aankomende zaterdag voor het eerst meedoen met trekkertrek met een IH 533. Ik ga meedoen in de 3 ton klasse dus ik ga met dubbellucht en een stuk of 7 gewichten van 50 kg achterop hangen. Het is een kleibaan in Nijkerkerveen. Ik wil ook graag de banden op 0,8 bar zetten. Aangezien het mijn eerste keer is heeft 1 van jullie misschien tips voor waar ik de gewichten moet ophangen en hoeveel bar enz. Elke tip is welkom!!!
Alvast bedankt,
Fendttttttt

Reacties

valmet6400power
Niet geheel onbelangrijk, is het vermogen vrij? Anders win je daar ook een paar meter mee als je je brandstofpomp wat opschroeft. Maar daar moet je uiteraard wel voor open staan.
Fendttttttt
@valmet6400power Het is vermogenvrij maar ik ben er niet zo fan van om dat ding op te gaan voeren. Er zitten wel trekkers in deze klasse met 70pk dus ik kom sowieso niet bovenaan de lijst
+3
1046
@Fendttttttt peekaas zeggen niks. Het hele plaatje moet kloppen🤷🏼‍♂️
RJBrouwer
@1046 pk's heb je niks aan, afstellen op koppel , nm's moet je hebben
1046
@RJBrouwer maar als je banden ruk zijn hej der nog nie veel an
RJBrouwer
@1046 nee daarom moet voor een goed resultaat de combi chauffeur/banden/koppel/balans kloppen zoals ik eerder heb aangegeven
1046
@RJBrouwer wat ik dus ook al eerder zei . Het plaatje moet kloppen
+1
bob-te-lindert
Als je met dubbellucht op de klei baan rijd, doe je gewichten maar voorop. Laag 2 trekken. En de banden op zo’n 0.6/0.7 bar.
Fendttttttt
@bob-te-lindert Heeft dat voordeel voorop gewichten ophangen? Hij heeft geen voorwielaandrijving dus de vooras heeft lijkt mij geen invloed. Als je de gewichten achterop hangt heeft ie meer druk op de achteras waar die aangedreven wordt. Ik kan het ook fout hebben hoor😬
RJBrouwer
@Fendttttttt het gaat om de balans, als je teveel achterop gooit gaat de neus de lucht in, kun je niet meer sturen, en trekt ie minder goed. het mooiste is als de voorwielen nog net rollen, maar dat de neus niet te ver de lucht in gaat.
RJBrouwer
@Fendttttttt een goede balans is net zo belangrijk als banden/vermogen in mijn optiek....
Fendttttttt
@RJBrouwer Nu je het zegt klinkt het wel logisch en ben ik er mee eens. Heb jij misschien een idee in welke verhouding ik de gewichten voor en achter op moet hangen? Ik ga rond de 400 kg ophangen dus bijv. 300 achter en 100 kg voor?
+2
DANOONTJE POWERR
@Fendttttttt en na de eerste trek kun je altijd je verdeling aanpassen als de neus te ver of niet ver genoeg omhoog gaat.
Op een zandbaan kun je wel meer gewicht achterop doen omdat je dan minder grip hebt.
Ook kun je dan waarschijnlijk harder rijden.
+1
JochemF
@bob-te-lindert juist. Zat gezien dat neusje bij 50 meter omhoog gaat en dat het gelijk klaar is. Luchtdruk in de banden ligt aan wat voor banden eronder liggen, xm 108 kan wel op 0,5 bar
+1
RJBrouwer
@Fendttttttt 400 op de neus is aan de gekke kant denk ik, eerder 300 voorop en 100 acherop of 250/150
WO 562 Driver
@RJBrouwer ik denk dat die 400kg voorop nog helemaal zo gek niet is.
Ligt ook wel aan het soort banden wat de beste man op de 533 heeft.
rubenv
Ik zal een balk tussen de voor en achterwielen maken.
teveel achterop gaat die binne de 20m de lucht in met de neus
teveel voorop met een 533 kan je zowat niet meer sturen of het moet er 1 met allrad of stuurbekrachteging zijn.
Sjon
Alle gewicht voorop hangen en zo ver mogelijk naar voren.
Als de voorwielen net niet van de grond komen heb je dan een grote hefboom werking op de achterwielen. Met dubbel lucht graaft die niet zo snel in.
InKeesOfEmergency
Hoe hoger de "neus" hoe dieper/lager de sleepwagen komt te hangen.
+1
stephan-inter
Op klei baan ben je bijna geen gewicht nodig achterop.
Juist zover mogelijk naar voren.
Lage versnelling kiezen je gaat snel te hard.
En banden hoeven niet mega zacht. Mooiste is veel profiel die lekker in de klei haken.
spotmelker
@stephan-inter is een hoog profiel op de banden wel zo gunstig? Kleibanen zijn doorgaans hard waardoor nokken amper inzakken en je weinig contactoppervlak hebt t.ov. wat kalere banden. Bij kilverwerk onder droge omstandigheden werkt dit ook zo. Professionele pullerbanden hebben amper profiel om bij veel wielspin maximale frictie te krijgen.
1046
@spotmelker profs trekken op snelheid/frictie en standaard op koppel. Daarom kun je profiel niet vergelijken met elkaar
spotmelker
@1046 Profs hebben vrijwel allemaal hetzelfde lage uitgesneden profiel op de banden. Vandaar mijn vraag aan @stephan-inter over de profielhoogte. Verder heb ik Ralph Banter (VS) in een interview eens horen vertellen dat zij vrije klasse trekkers bouwden waarbij ze op 1,20 voor de achteras in balans moesten zijn. Dat onderschrijft het belang van balans en succes?
+2
1046
@spotmelker rij zelf met 15 tot 20 mm nok. Zowel zand als klei. Meestal gaat et goed, en soms ook nie, de ene baan vraagt meer nok dan de ander. Maar ik hou et bij 1 set banden
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @spotmelker:
nokken amper inzakken

Dat is op klei juist weer een voordeel, gaat goed klauwen zonder dat je veel grond voor de sleepwagen gooit.
Maar het liefst geen 50 mm nok.
tjerk-huinink
Ik doe mee met een 824 met stuurbekrachteging en zonder voorwielaandrijving met dubbellucht. ik heb ook voor en achter een gewichtendrager en doe ook mee op een kleibaan. is het voor mij ook verstandig om 60% voor en 40% achter ongeveer
DANOONTJE POWERR
@tjerk-huinink gewoon proberen.
Na één keer weet je het.
stephan-inter
@tjerk-huinink op klei kan je beter naar 70-30 of 80-20.
Dit omdat je op klei zoveel grip hebt.
Op zand is het eerder andersom
+2
WO 562 Driver
@Fendttttttt nog wat geworden vandaag?
Hoe was de balans?
stephan-inter
@WO 562 Driver ben benieuwd ook
de-wit
@WO 562 Driver En foto's!
Fendttttttt
@WO 562 Driver Ging wel prima, de baan was wel aardig nat door de regen afgelopen week maar heb rond de 49 meter gehaald. Begon bij de 30 meter al te steigeren dus had meer gewicht voorop moeten doen. Dan weet ik dat voor de volgende keer tenminste. Versnelling was wel prima en banden bleven ook goed grip houden dus dat was ook wel gunstig. Iedereen nog bedankt voor de tips
+1
WO 562 Driver
@Fendttttttt mooi.
De betonblokjes die achterop zaten hadden inderdaad wel naar voren gemogen.
Maar dat is een leer voor volgende keer.
+1
Fendttttttt
+1
de-wit
@Fendttttttt Mooi ding met die Sirocco!

Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!

Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!

Lid worden is heel eenvoudig!