Volvo BM 814 - Met of zonder cabine???
Wij zijn bezig met de restauratie van een Volvo BM T814. Zie:tractorfan.nl/picture/442712/
Hij is origineel met cabine, die ook nog in goede staat is, maar we twijfelen of we de cabine er wel terug op moeten zetten. We hebben alle spullen ( doorlopend dashboard en originele spatborden voor een platform uitvoering ) tot de beschikking om hem origineel zonder cabine te laten. Voorbeeld zie:
farmphoto.com/thread.aspx/?mid=686150
Zonder cab ziet hij er zeker stoer uit, maar gebruik in de winter / slecht weer is natuurlijk niet echt handig. Hij is wel puur voor de hobby. ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
Zonder trekt op niks. vind het echt niet mooi, en ik denk iedereen wel een beetje
tractorfan.nl/picture/414198/
Dank je. De trekker op dit foto staat nu gewoon gewassen in de schuur. De trekker waar we aan bezig zijn is de linkse op de onderstaande foto
Er komen voor verbrede velgen op en achter originele verstelbare velgen.
@ Fendt_favorit: Zoals je op de onderstaande foto ziet zijn ze allebei met cabine. ( tot nu toe )
@ Henk 1120: Deze cabines zijn niet gemaakt bij Volvo maar wel ervoor ontworpen. Ze zijn gebouwd bij de Zweedse fabriek HARA. De cabine van een de County's tussen 1975 en 1980 komen er ook bij vandaan. O.a. type's als de County 1454. Details zijn hetzelfde als de 810/814 cabines. We doen ons best bij de restauratie. Mijn oom heeft dat in handen en die heeft gouden handen op dit gebied.
Ik vind het steeds meer een zonde dat er cabines gesloopt worden, met name t.b.v. gewichtsbesparing bij trekkertrek. Met name de cabines bij toeleveranciers gaan er veelvuldig aan. Uiteindelijk blijft daar niks van bewaard voor het nageslacht. Zoek maar eens een mooie Ford 5000 met fritzmeier klapruit. Terwijl er vroeger meer rondreden met zo'n ding als zonder vind je ze nu nauwelijks meer. (om maar een zijstraat te noemen) Hoewel ik daar bij de Volvo's met hun cabine niet zo bang voor ben...
Nogmaals bedankt voor de reacties, laat er nog maar meer komen.
staat veel mooier vind ik persoonlijk
Onze beslissing zal echt niet afhangen van de reacties hier maar ik vond het wel een leuke vraag om hier te stellen. Wij hebben 2 cabines staan. Dus dat is het probleem niet. En ik vind met cabine ook zeker niet lelijk, maar zonder cabine en originele achterspatborden ziet er ook zeer stoer uit. Daarom ben je ook geen cultuurbarbaar als je het zo oplost denk ik. Ze zijn immers origineel zo verkocht geweest zonder cabine.
Je trekt je toch niks aan van die cowboys in Panningen? Grote verhalen over gehoord; enorme show. Ben er een paar jaar geleden geweest, maar het niveau viel me een beetje tegen. Veel verbouwd spul; stonden bijvoorbeeld meer Ford Major 6 cylinders als 4 cylinders...?
Minstens de helft van de International 6 cylinders en driekwart van de Fords 8000 t/m 9600 hadden de RVS pijp, het rijtje gewichten onder de buik, en de stijgerbegrenzers er nog aan zitten. Hoogtepunt: een oude Belarus, waar met de slijptol een groot gat in de motorkap gezaagd was, omdat anders de dikke turbo niet paste.... Er stond ook veel mooi spul, dat moet gezegd worden, maar ik zal mijn oordeel over het opknappen van een trekker niet laten beinvloeden door reacties op Panningen.
Het zijn veelal de oudere bezoekers die het tegen ons zeggen op Panningen, niet de wat jongere gasten met de dito trekkers die jij. Deels ben ik het trouwens wel met je eens hoor over de show in Panningen. Ze zouden misschien beter 2 velden maken want er staat zeker heel mooi spul tussen!