
Zelfbouw trekhaak - Trekkertrekkers.nl
Deel via: Whatsapp, Facebook of Twitter.Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
Wel geinig zo. Een omgekeerde glijbaan.
Beiteltje meteen versleten denk.
Bij Groot Techniek heb je al goede vanaf 100 euro.
@Radium45, Bij TIG lassen zeker ideaal met toevoegen van lasdraad, bij MIG is het handig als je het materiaal wilt vast houden. Je verbrand je kop niet met hechten.
Zeker de versie van 100 euro is zijn geld zeker waar.
ben trouwens ook van plan om een compact draagbaar electroden apparaat te kopen. kunnen jullie mij wat aanraden voor een niet al te hoge prijs..? kempi heb ik al naar gezocht, maar die is me veel te duur (helaas).
Klopt, voor een zwaailas is een gewone heel handig, terwijl ik voor de andere lassen altijd een speedkap neem, dan kan je zien op welke plek je begint enzo. (ik heb sinds gister mijn lasdiploma mig/mag gehaald)
Dat betwijfel ik haha, m'n vader heeft een elektrode apparaat. Maar als het mogelijk is haal ik die diploma ook.
Moet ik ook maar eens aan zo'n kap, ik zag er laatst weer uit alsof ik hartje zomer op 't strand in slaap was gevallen
Ik ben niet de enige die dat heeft
Haha, dat is herkenbaar helaas...
@selten
@Valtra-Fordpower
Ook regelmatig last van lasogen??
Heel wat jaren terug ooit een carnavalswagen mee gemaakt. Iedereen last van lasogen gehad, behalve ik. Ik was degene die het meeste laswerk deed, dus ik had de laskap.
Lasogen nee, maar als ik thuis en constructie maak ofzo (laatst ongeveer 12 uur op 1 dag gelast....) en dan kan ik wel zeggen dat ik naderhand een mooi tintje overhou.... Niet echt fijn ofzo. Owja ik heb een lashelm met zn speciaal glas erin. Dat van licht naar donker veranderd. Laskap is wel fijner maar die is versleten. Ik moet wel zeggen dat die 12 uur op 1 dag lassen, dat ik toen deels verbrand ben omdat de kap niet goed paste bij het beetje erg grote gasmasker
Wat voor een lasklus had je dan, omdat je met gasmasker werkte?
Ooit bij mijn vorige baas een hele partij bouwstempels moeten aanpassen ( een nieuwe voetplaat eronder ). Die waren ook gegalvaniseerd. Toen kon ik gelukkig de lasdampafzuigarm gebruiken.
Die luxe hebben wij thuis niet
Hebben jullie thuis een MIG/MAG of een electrode lasapparaat?
Bij ons thuis op de boederij hebben we ook een electrode lasapparaat. Mijn zwager heeft een MIG/MAG apparaat, dus als ik iets moet lassen ga ik vaak naar hem toe.
Zover wil ik niet meer anders als MIG/MAG. Vooral omdat wij toch redelijk vaak zelf iets maken is het wel fijn. Dan kan het ook vlugger uit
Dat is wel waar, met wind enzo is elektrode wel fijner, alleen ik hoor overal dat je dan beter een fatsoenlijk formaat apparaat kunt hebben
Welke type trekkers behoren tot de mogelijkheden?
Is de 308LS er eentje met of zonder turbo?
Dan is het ook niet meer de jongste.
Welke klasse mogelijkheden hebben jullie in de omgeving, welke bij de 308LS zou passen?
Is het een standaard uitvoering of zitten er nog optie op, zoals: fronthef/frontaftakas/voorlader?
30 of 40 km/h uitvoering?
Juist! Electrodes gaan altijd door, super is dat
Onze 307 is helaas ook een 30km/h uitvoering. Heeft wel als voordeel dat ie een lichtere vooras heeft.
Deze kan wel in de 3,8ton. Eventueel met dubbelucht in de 4,5ton. Op wat voor banen rijden ze bij jullie in de buurt? Klei?
Welke maat banden komen erop?
Deze?
Die zouden op de klei nog wel eens aardig uit de verf kunnen komen.
Je ging zelf nog een trekhaak maken toch?
Ik ben zelf van mening dat een korte trekhaak (dicht bij de achteras) het beste werkt.
Let hierbij op, dat bij sommige organisaties ze een minimum afstand hebben tussen het trekoog en hart achteras (meestal 450mm) en mag je tegenwoordig vaak geen "topstangverbinding" hebben met een punt boven het hart van de achteras.
Met wat voor een trekker was dat? 2WD of 4WD?
Daar ligt voor mijn gevoel wel een groot verschil. De meeste 4WD-ers hebben vooraan redelijk wat gewicht hangen om de voorwielen mee te laten trekken. Bij een 2WD probeer ik juist om de voorwielen net aan los te laten komen op het moment dat ie op z'n hartst moet trekken. Als hij dat toch iets teveel omhoog komt, zakt bij een lange trekhaak de trekhoogte ook flink.
Maar als je met een korte trekhaak met de voorwieltjes los kunt krijgen, krijg je ook veel druk op de achterwielen.
Kracht maal arm. Met een korte arm heb je meer kracht nodig om hetzelfde te bereiken.