Zelfbouw trekhaak, foto van atlaspower

Zelfbouw trekhaak - Trekkertrekkers.nl

Deel via: Whatsapp, Facebook of Twitter.
atlaspower
Foto van een Zelfbouw trekhaak, bezig met tractorpulling. Lassen en klaar, trekoog voor de 75-34 TX in hoogte verstelbaar met draadeind door de standaard sleuven van de achterbrug

Reacties

FiatGek
Netjes 😄
Jasperfendt
Mooi dik ijzer
ArnoFendt
@atlaspower

Wel geinig zo. Een omgekeerde glijbaan.
dave 7810
Moooooi! 😄
DANOONTJE POWERR
Je hebt het ergste weer gefreesd? 😃
Beiteltje meteen versleten denk.
radium45
@atlaspower Is dat zon lashelm met automatisch verdonkerend glas?
Valtra-Fordpower
@radium45 Das een Speedglas van 3M ja.
fendtinterfan
@Valtra-Fordpower wat kost zon ding? weet je dat?
radium45
@Valtra-Fordpower Werkt dat goed? Ik ben altijd nog van de ''ouderwetse'' laskap.
atlaspower
@radium45 Ja de snelste die er is, Heb er verschijnende geprobeerd, want ik kon de lasnaad zomaar niet meer zien met me oude flits helm, dus helm na helm geprobeert en resultaat 0,, toen zij mijn vrouw zet eens een leesbril op met lassen,,, er ging een wereld voor me open, en op dat moment had ik deze nog over,, dus....
Valtra-Fordpower
@fendtinterfan Een Speedglas is 300 euro +

Bij Groot Techniek heb je al goede vanaf 100 euro.

@Radium45, Bij TIG lassen zeker ideaal met toevoegen van lasdraad, bij MIG is het handig als je het materiaal wilt vast houden. Je verbrand je kop niet met hechten.

Zeker de versie van 100 euro is zijn geld zeker waar.
atlaspower
@fendtinterfan zon 3 a 350 euro, maar je hebt ze ook (andermerk) van rond de 75 a 100 euro en die doen het ook prima,,alleen kijkt het als je niet las iets donkerder, en slaan ze wat later dicht
atlaspower
@radium45 je wil nooit meer wat anders
Valtra-Fordpower
@atlaspower Dat is wel lastig ja, dat ie al half donker is zonder lassen, toch weer open klappen dan... Maar als je maar een paar keer per jaar last ga je geen 300 euro investeren 😛
radium45
@atlaspower Goed om te weten, moet ik ook een keer proberen
atlaspower
@Valtra-Fordpower Klopt maar we lassen hier wat af, de hele familie en aangetrouwt is zon beetje lasser dus dan ga je wel eens verder zoeken.
fendtinterfan
@atlaspower @Valtra-Fordpower zo nu en dan las ik eens wat. en ik heb geen zin om voor een laskap 350 euro uit te geven haha. maar 100 euro is inderdaad goed te doen. ik ben die laskap van me pa een beetje zat. vooral als je nog niet zoveel laservaring hebt (zoals ik) is het handig als je door de laskap heen ook wat ziet als je niet aan het lassen bent.

ben trouwens ook van plan om een compact draagbaar electroden apparaat te kopen. kunnen jullie mij wat aanraden voor een niet al te hoge prijs..? kempi heb ik al naar gezocht, maar die is me veel te duur (helaas).
Fendt_John Deere
Netjes gemaakt, mooie lassen ook! Speedglas laskap werkt ideaal, alleen is het zicht soms minder dan eentje die donker blijft.
atlaspower
@fendtinterfan Heb ik zelf geen ervaring mee, wel van bekende die zon ding hebben dat ze wel eens stuk gaan, heel veel electronica in zon app
Valtra-Fordpower
@fendtinterfan Als je veel last moet je een Inverter aanschaffen, maar dat lijkt me niet van toepassing. Zoek gewoon op een ouderwetse lastrafo, die van Topcraft en Ferm, en andere bouwmarkt merken doen het meestal wel goed hoor.
atlaspower
@Fendt_John Deere Het voordeel van een flitskap vind ik dat je hem kan instellen op gevoeligheid, en deze uitvoering van speedglas kan heel licht gezet worden, de reden dat ik dit type dus heb gekozen,, maar ook voor de gewone laskap kun je verschillende sterktes/donkerte van glazen kopen
Fendt_John Deere
@atlaspower

Klopt, voor een zwaailas is een gewone heel handig, terwijl ik voor de andere lassen altijd een speedkap neem, dan kan je zien op welke plek je begint enzo. (ik heb sinds gister mijn lasdiploma mig/mag gehaald) 😄
atlaspower
@Fendt_John Deere gefeliciteert dan,, zien we eerdaags wel wat foto's van meesterwerken verschijnen denk 😄
Fendt_John Deere
@atlaspower

Dat betwijfel ik haha, m'n vader heeft een elektrode apparaat. Maar als het mogelijk is haal ik die diploma ook.
DANOONTJE POWERR
Quote @Valtra-Fordpower:
Je verbrand je kop niet met hechten

Moet ik ook maar eens aan zo'n kap, ik zag er laatst weer uit alsof ik hartje zomer op 't strand in slaap was gevallen 😞
selten
@DANOONTJE POWERR
Ik ben niet de enige die dat heeft 😃
Valtra-Fordpower
@DANOONTJE POWERR
Haha, dat is herkenbaar helaas...
ArnoFendt
@DANOONTJE POWERR
@selten
@Valtra-Fordpower

Ook regelmatig last van lasogen??

Heel wat jaren terug ooit een carnavalswagen mee gemaakt. Iedereen last van lasogen gehad, behalve ik. Ik was degene die het meeste laswerk deed, dus ik had de laskap.
😃 😃 😃
selten
@ArnoFendt
Lasogen nee, maar als ik thuis en constructie maak ofzo (laatst ongeveer 12 uur op 1 dag gelast....) en dan kan ik wel zeggen dat ik naderhand een mooi tintje overhou.... Niet echt fijn ofzo. Owja ik heb een lashelm met zn speciaal glas erin. Dat van licht naar donker veranderd. Laskap is wel fijner maar die is versleten. Ik moet wel zeggen dat die 12 uur op 1 dag lassen, dat ik toen deels verbrand ben omdat de kap niet goed paste bij het beetje erg grote gasmasker 😛
ArnoFendt
@selten

Wat voor een lasklus had je dan, omdat je met gasmasker werkte?
selten
@ArnoFendt Een 120 gegalvaniseerde poortjes lassen. Daar moesten wat buizen aan enzo. Ja het werd voor mij blank geslepen maar die damp inademen durfde ik toch niet zo goed. Ivm slechte ervaringen van de baas zelf 😉
ArnoFendt
@selten

Ooit bij mijn vorige baas een hele partij bouwstempels moeten aanpassen ( een nieuwe voetplaat eronder ). Die waren ook gegalvaniseerd. Toen kon ik gelukkig de lasdampafzuigarm gebruiken.
selten
@ArnoFendt
Die luxe hebben wij thuis niet 😃
ArnoFendt
@selten

Hebben jullie thuis een MIG/MAG of een electrode lasapparaat?
selten
@ArnoFendt Een MIG/MAG en een klein elektrode (maar dat is dus 3 keer niks als je MIG/MAG gewend bent)
ArnoFendt
@selten

Bij ons thuis op de boederij hebben we ook een electrode lasapparaat. Mijn zwager heeft een MIG/MAG apparaat, dus als ik iets moet lassen ga ik vaak naar hem toe.
selten
@ArnoFendt
Zover wil ik niet meer anders als MIG/MAG. Vooral omdat wij toch redelijk vaak zelf iets maken is het wel fijn. Dan kan het ook vlugger uit 😛
Valtra-Fordpower
@selten Tot je ergens bezig bent met wind, vuil en roest. Dan last een MIG niet meer hoor. Daar brult de elektrode gewoon door...
selten
@Valtra-Fordpower
Dat is wel waar, met wind enzo is elektrode wel fijner, alleen ik hoor overal dat je dan beter een fatsoenlijk formaat apparaat kunt hebben 😃
Valtra-Fordpower
Mijn inverter is zeer compact, weegt weinig en last alles aan elkaar vast, de foto van die gekrulde slak heb je wel zien volgens mij. 😛
fendt818vario
Zoiets moet ik ook maar ff maken voor trekkertrek, maar dan moet ik wel weten welke trekker beschikbaar is. Of helemaal niks.
ArnoFendt
@fendt818vario

Welke type trekkers behoren tot de mogelijkheden?
fendt818vario
@ArnoFendt Fendt 308-90, 308LS en de 104. Maar we hebben nu de 308-90 thuis staan, maar die komt op smalle banden te staan. Dus dan komt de 308 terug, maar dat zie ik over een paar weken wel. Ik denk dat het de 308LS word.
ArnoFendt
@fendt818vario

Is de 308LS er eentje met of zonder turbo?
fendt818vario
@ArnoFendt Zonder.
ArnoFendt
@fendt818vario

Dan is het ook niet meer de jongste.
Welke klasse mogelijkheden hebben jullie in de omgeving, welke bij de 308LS zou passen?
fendt818vario
@ArnoFendt Hier in de buurt zijn de 3,8 en de 4,5 ton waar hij in zou passen.
ArnoFendt
@fendt818vario

Is het een standaard uitvoering of zitten er nog optie op, zoals: fronthef/frontaftakas/voorlader?
30 of 40 km/h uitvoering?
dave 7810
Quote @Valtra-Fordpower:
Daar brult de elektrode gewoon door...

Juist! Electrodes gaan altijd door, super is dat 😄
fendt818vario
@ArnoFendt Dit is m. Hij is gewoon standaard. Er komen Dan wel brede banden onder. Het is een 30 km versie helaas.
fendt818vario
@ArnoFendt Dit is m. Hij is gewoon standaard. Er komen Dan wel brede banden onder. Het is een 30 km versie helaas.
ArnoFendt
@fendt818vario

Onze 307 is helaas ook een 30km/h uitvoering. Heeft wel als voordeel dat ie een lichtere vooras heeft.
Deze kan wel in de 3,8ton. Eventueel met dubbelucht in de 4,5ton. Op wat voor banen rijden ze bij jullie in de buurt? Klei?
fendt818vario
@ArnoFendt Wij rijden op de klei inderdaad. Dubbllucht is niet toegestaan, maar hebben we ook niet.
ArnoFendt
@fendt818vario

Welke maat banden komen erop?
fendt818vario
@ArnoFendt De banden van de 308/90. Dat zijn Pirelli 480/70 R38.
ArnoFendt
fendt818vario
@ArnoFendt Ja die.
ArnoFendt
@fendt818vario

Die zouden op de klei nog wel eens aardig uit de verf kunnen komen.
Je ging zelf nog een trekhaak maken toch?
fendt818vario
@ArnoFendt Dat zou mooi zijn. De trekhaak wil ik zelf gaan maken, maar dan moet de trekker wel op ons adres staan. Ik ga wel ff vragen wanneer dat gaat gebeuren, ik hoop zo snel mogelijk.
ArnoFendt
@fendt818vario

Ik ben zelf van mening dat een korte trekhaak (dicht bij de achteras) het beste werkt.
Let hierbij op, dat bij sommige organisaties ze een minimum afstand hebben tussen het trekoog en hart achteras (meestal 450mm) en mag je tegenwoordig vaak geen "topstangverbinding" hebben met een punt boven het hart van de achteras.
fendt818vario
@ArnoFendt Ik zal wel ff kijken hoe we dat gaan doen, dat van jou lijkt me wel wat.
atlaspower
@ArnoFendt heb een keer met de zwaaihaak getroken op de korte stand, ging redelijk, 2 de trek de haak voor de grap op zijn langst gezet, dus zon 15 cm meer naar achteren,, trok 15 meter verder als de eerste trek en de sleepwagen stond zwaarder, rararararara het blijft altijd een verassing 😃
Valtra-Fordpower
Dat gedoe altijd over die trekhaken bouwen.... De Ford heeft hem al af fabriek en doet het perfect 😄
Valtra-Fordpower
@atlaspower Lengte van de trekhaak is volgens mij afhankelijk van de gewichtsverdeling. 😛
Favorit614
allemachitg wat een monster , kun je hem nog beuren of zet je de pompwagen er onder 😃
stannetje96
@fendt818vario in wogmeer en julianadorp mag je wél dubbellucht.
ArnoFendt
@atlaspower

Met wat voor een trekker was dat? 2WD of 4WD?
atlaspower
ArnoFendt
@atlaspower

Daar ligt voor mijn gevoel wel een groot verschil. De meeste 4WD-ers hebben vooraan redelijk wat gewicht hangen om de voorwielen mee te laten trekken. Bij een 2WD probeer ik juist om de voorwielen net aan los te laten komen op het moment dat ie op z'n hartst moet trekken. Als hij dat toch iets teveel omhoog komt, zakt bij een lange trekhaak de trekhoogte ook flink.
atlaspower
@ArnoFendt klopt maar je krijg wel meer druk op je achterwielen,, het is gewoon natte vinger werk, soms lukt het en soms niet,, daarom maakt ook iedereen kans op winnen
ArnoFendt
@atlaspower

Maar als je met een korte trekhaak met de voorwieltjes los kunt krijgen, krijg je ook veel druk op de achterwielen.
Kracht maal arm. Met een korte arm heb je meer kracht nodig om hetzelfde te bereiken.
fendt818vario
@stannetje96 Ok, maar ik ga toch niet meedoen in Julianadorp.

Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!

Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!

Lid worden is heel eenvoudig!