
Case International 956 XL - Trekkertrekkers.nl
Deel via: Whatsapp, Facebook of Twitter.Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
sander (REDPOWER) met zijn 42"
Laatste reactie
Reacties
Ja, had ie die trekhaak nie beter een gat omhoog kunne doen? Zo met de topstang hak vandaag een paar keer vaker gezien, werkt ok wel mooi
en stijgerbegrenser hoefde voor 2wd na de 5 ton ook al niet meer
Oke
Ward ik heb jou inter volges mij helemaal nie gezien in loosbroek...
slippendwiel.nl/www/templates/… zie deze link voor regelement
ik heb rond een uur of 10/half 11 en om 4 uur gereden
Staan trouwes wel een paar foute in da reglement
Het regelement van loosbroek staat op de site, maar als trekkertrek bezig is, controleren ze ook halve bak erop.
deze trekhaak heb ik van een medepuller gezien en werkt zeer goed! in de 6ton mooi op de achterpoten, omdat hij 100% aan de topstang trekt, en die mooi hoog zit..,maar daar geven ze hier niks om, de MI niet, en de forfarmers ook niet...
6 ton zat ie een gat lager, omdat er een gewichten drager boven zit...
en stijgerbegrenzer zat er toen ook op, maar is hier nooit verplicht!
hele relaxte regels ja, daar kan de ntto nog van leren.. en trouwens, 60 doen ze hier, en niemand weet waarom, loosbroek kwaaltje denk ik!
Maarja hier kuj nog wel even over door zeuren zo.. (Ik weet wel beter)
probeer zelf maar eens uit
pak een emmer water en hoed hem met gestrekte arm recht voor je weet zeker dat je hem geen 5 min daar houd ,
als he hem kort tegen je aan houd gaat dat tog veel makkelijker??????
hij verandert dit met de topstang
ook al wel verschillende trekhaken geprobeerd..
natuurkunde = krachtXarm, hoe langer iets is, vermenigvuldig je met de kracht...
vergelijk het met een wip, als het schanierpunt uit de midden zit, bijv 1 meter-5 meter, dan krijg je met weinig kracht al 100 kg omhoog op de korte arm, en zo is het bij trekkertrek ook.
wil je hem voor aan de grond houden, en achter met gewicht steunen, dan ga je voor kort, zoals veel fendt rijders doen..
@huub: je zegt dat de construcie niks uitmaakt?
iedereen trekt met 50(of 60)
lang en kort, waarom zou nie iedereen evenver komen dan... construcie, lengte e.d. heeft wel degelijk invloed..
en dat ie op dat filmpje niet los komt, is omdat da t5 ton was, en ik in de 6 ton 1000 kg op de kotn had, dat speelt ook mee!
en dan op regelementen..
Bij eventuele hoogteverstelling d.m.v. een topstang aan de onder
trekhaak moet het bovenste scharnierpunt onder de hartlijn van de achteras liggen.
maar nu met grotere wielen kan ik weer wat halen, er komt een strip van 60 tussen, en een van 20, dan gaan we het verschil testen...
als ik nu de trekhaak er zo aan heb zitten, en ik ga op het aankoppelpunt van de ketting hangen, dan zie ik(door de speling) het onderste scharnierpunt omhoog gaan, omdat ie scharniert over de topstang aan de strip...
de topstang is dus het scharnierpunt, en trekt daar dus aan., daar kotm bij dat ie duwt aan het onderste punt...
vergelijk het met een steekwagen met een zware lading, die je achterover wil trekken, onder duw je met je voet, en boven trek je met je armen, daardoor gaat ie achterover
Ja TSTA andere regelementen staat het denk ook wel onder..
en regelement zegt het ook nog is een x niet voor nix.. ik geloof hier wel in..
die topstang hoog of laag of eraf maakt geen zak uit... is en blijft een vaste constructie dus gaat om de plek van aanhaken van de ketting.
klopt!. word hier wel gezegt van ja, als je er touw tussen knoopt knapt ie, dus trekt ie wel degelijk aan topstanggat. maar dat is natuurlijk logisch met een schanierende trekhaak. als deze trekhaak zo stevig was dat ie niks zou torsen trekt ie net zo hard met topstang (schanierend) als zonder topstang. kan dit niet precies verwoorden maar ben het met huub maik en kemper eens. van t zomer eens paar trekhaken uitproberen.. misschien dat ik het wel bij het verkeerde eind heb, maar proberen het gewoon uit
Einde discussie!
kunt me alle theorietjes voor lulle.. maar probeer ut maar is ..
Dus als ik hier alles goed lees heeft niet Sander maar linda de PB beker verdiend .
trekhaak moet het bovenste scharnierpunt onder de hartlijn van de achteras liggen.
@ Inter724... in Groenlo hebben ze eigen waarheden waarschijnlijk...
Machineman heeft wel degelijk gelijk!
Duik anders maar even in je Natuurkunde boeken!
oeps ik wou nix meer zeggen..
Wat jij beweer, is dat als een een zware constuctie maak, een dikke balk die recht omhoog gaat, en daar de ketting aanknoop, maar de balk alleen ONDER vast zit.
Dat zeg jij hij zit onder vast dus trekt niet, terwijl de trekker zo de lucht inknalt.
Het is duidelijk dat TF gem. gezien laag geschoolt is, of dat iedereen een hekel aan NASK had...
@maik ze hebben dit niet omdat het VERBODEN is volgens de regels
Juist, die gaat naar links.
Wat gebeurd er met een blok hout die horizontaal met een kracht schuin naar rechts word getrokken?
Juist, die gaat naar rechts.
Wat gebeurd er met een blok hout die horizontaal met een kracht schuin naar links EN naar rechts word getrokken? (beide krachten onder de zelfde hoek)
Dan gaat ie gewoon rechtdoor.
Hier ook zo kracht naar onder, kracht naar boven som dr van (Resultante) en gaat vrijwel recht de trekker in, gezien vanaf het trekoog.
Simpel zat, kunt het navragen bij een Natuurkundig geleerde hoor...
Ik zei ook vrijwel, dus niet helemaal recht, maar de contstructie maakt weinig uit, al zou je hm zo vastlassen horizontaal naar de brug geeft vrijwel het zelfde effect.
maar het is toch bewezen de zondag? hij ging fier op zn achterpoten, en was 2e van alle standaarttrekkers die er meereden (dik 50)
nog iemand fotos of filmpjes van die trek? dan kun je het goed zien....
ik spreek jullie aan het eind van het tt seizoen wel, dan zien we hoe het gegaan is
hoeveel tfers zijn er nog nodig om jullie te overtuigen dat dit niks beter trekt?
Nu wens ik iedereen een goede nachtrust, en mogen dromen over de juiste wetten der natuurkunde!
nu trekt hij niet recht de trekker in, maar wil hij hem achterover drukken
schnierpunt @ bij de strip, wil 90graden naar beneden
schnierpunt B, bovenaan trekker, volgt de lijn van de topstang.
en C onderaan, die volgt de lijn van de topstang, maar dan naar boven (duwt tegen de trekker) deze 3 maken het dat de trekker achter op de grond word getrokken, en voor los komt...
een langer strip, met de topstang meer richting horizontaal zou dit effect nog veel meer vergroten
jullie mogen praten wat je wil, ik kom niet van mn mening af, het is mijn trekker, mijn trekhaak, zo wou ik hem maken, zo heb ik hem gemaakt... en ik merk verschil tussen 2 vorige...
dit is na iedee van W schepers, daar heb ik met eigen ogen kunnen zien wat het scheelde...
maar prima, maken julli ehet maar anders, ik ben de lachende 3e met de prijzen!
Zolang er niet aan die topstang gedraait word, mag dit gezien worden als een vaste constructie!
Ik zeg niet dat er een touwtje tussen komt!
Maar dat er op beide krachten komen, die mekaar later weer opheffen (doordat ze mekaar weer kruizen), er komt ook wel degelijk kracht op ruim de helft in dit geval.
Daarom doe je als je vast zit de ketting aan de sleeptrekker altijd hoger als aan de trekker die vast zit.
het mag niet hier.. Bij eventuele hoogteverstelling d.m.v. een topstang aan de onder
trekhaak moet het bovenste scharnierpunt onder de hartlijn van de achteras liggen.
daar bedoelen ze waarschijnlijk het scharnierpunt van de trekhaak mee en niet de topstangpin, als je die 2 punten te dicht bij elkaar hebt kan het zijn dat de trekhaak naar achteren gaat schanieren, als je begrijpt wat ik bedoel...
4.11 moet een degelijke trekhaak hebben die:
4.11.1 een inpikoog heeft van minimaal f 75 mm,
4.11.2 een aankoppelhoogte heeft die niet hoger is dan hart achterwielen met een maximum van 60 cm,
4.11.3 geen topstang verbinding heeft met een punt boven het hart van de achteras,
4.12.4 in alle richtingen spelingvrij is gemonteerd,
4.12.5 minimaal 45 cm vanaf hart achterwiel aangehaakt wordt
dan klopt het idd niet wat ik net zij maar goed wat daar dan precies de reden van is weet ik ook niet...
Om het nog spannender te maken: Wat wordt het verschil als deze topstang recht (dus verticaal met waterschap) naar onderen was gemaakt ipv zo schuin in lijn met ketting??? Ik zeg dat die dan ietsjes minder z'n werk doet als nu.
En wat bedreft die natuurkundigen: in de prijktijk hebben 9 van de 10, 2 linkse handen en geen inzicht.
Jorin jij maakt het maar spannend, maar de stand of positie van die topstang heeft er echt gin zak mee te maken......
P.s. ik ben vanaaf niet hier en zie morgenvroeg de reacties wel. Kben druk in de schuur om de ideale trekhaak te maken hihi..
en voor de laatst keer de constructie is niet bepalend maar de plaats van het aanhaakpunt van de ketting!
ik kijk straks wel weer even hier of de hel weer los is gebarsten, ik ga ook even fijn naar mijn trekkertje toe, het valt niet mee ofwel machineman en huubje?
ik bun noar de vergadering van de fokvereniging joow
@interrijder: inderdaad, 50 of 60 maakt veel verschil, maar waarom was ik dan de enigste die voor de pootjes lichtte?
ik weet zeker dat hij in de 5,5 ook omhoog komt als ik op een gripbaan rijd(droog)
8 mei in geffen, dan is het ook 60 cm!
enige waar we niet mee eens zijn is dus dat ik denk dat het onderste punt weinig doet onder het trekken aan de trekker
@interrijder: Meestal maken ze in de duitsland de ketting dan ook langer wanneer er op 60cm getrokken word. (de hoek blijft t zelfde) De jongens van Gunnewick cker iig! Dat zei je collega vandaag ook nog die aan t poepie sjezen was bij ons haha
de topstang wordt uiteraard het zwaarst belast.
verder worden de krachten op de trekker niets anders als de constructie veranderd en het trekpunt op dezelfde plek blijft. dus zoals machineman zegt.
@ redpower,je hebt het aanhaakpunt een stuk verder naar achter zitten als waar de kipperknobbel dus meer lengte naar achter en dan trek je hem sneller achterover dan dat die kort bij de achteras zit, je hevelt hem zo dus veel meer met die lengte.
rijd met 2 trekkers 5 en 6 ton, met dit, en een nieuw systeem...
het is weer wat verbeterd, dus ben benieuwd of ik hem dit jaar ook los krijg..
bij tsta mag de trekhaak max onder 10-15graden hoek staan, en bovenste schanierpunt ONDER het hart achteras!!!
hier rijden we meestal het regelement, genaamd:
DMWWGETGZO..... oftewel: doemárwé, wai geven er toch gin zak um!
en daar profiteren we van...
ik krijg nu een systeem met hart achteras bevestging, omdat dat op 2 wedstrijden niet mag, en schuinte vd lip, is nergens iets over bekend, maar heb het ntto proof gemaakt, dus kan altijd safe rijden
Het eerder genoemde voorbeeld met het strotouwtje is het duidelijkst uitleggen