
Valmet 505 - Trekkertrekkers.nl
Deel via: Whatsapp, Facebook of Twitter.Heb je nog trekkertrek foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Alles m.b.t. trekkerslep, tractorpulling en trekkertrek is welkom! Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
De trap de oorzaak?
Tja er ging hier al eens een verhaal de ronde dat deze slim bedachte grote brandstoptank (180 liter) bij deze Valmets lek gingen,als je zo'n tank al eens gezien heb dan kan dat logischerwijs eigenlijk niet!
Ja dan zou dit de reden kunnen zijn idd.
Deze tredes zijn dus zo degelijk dat hij dit kan veroorzaken!!!
P.s. zul je de werkplaats weer grondig ontsmetten als hij weer weggaat
Dat klapperen komt vast door die illegale (fendt) uitlaat die er op zit
Ja Rik dit hoef ik niet te verklaren,(dit in tegenstelling van al die vage Fendt perikelen die hier met grote regelmaat de revieu passeren!) de oorzaak van dit probleem is dan ook al netjes door @Paul verklaart,dus door boer zijn eigen lompigheid!
P.s. de treeplankconstructie is niets mis mee hoor,ook al weeg je 120 kilo en ga je er op dansen dan veert tie lekker mee maar buigen nooit!
Al deze type Valmets die werden omgebouwd voor bosbouw werden deze tredes vervangen door een boomstronken proof trapje volgens mij,maar voor gewoon boerengebruik mag de veel fijnere orginele geen probleem zijn! (menig bosbouw/Valmet dealer zal de zolder er mee vol hebben liggen)
@Jehan had jouw reactie over het hooft gezien,maar weet jij dan of dat dus vaker voorkomt en wat de rede is,ze doen dit al ruim 25 jaar zo!
in de keeet. hij is een goede bekende
@Valtradriver: De trap zo sterk dat de tank scheurt? Mooie omschrijving voor een matige constructie. Net zoals de hydrauliek. Bij Fendt zijn dat "gangbare" maten, bij Valtra is het wat moeilijker. En de plek van de oliepomp.. Hoe ze dat ooit zo bedacht hebben? Vergeleken met een oude Fendt 300 serie dan zou ik geen moment twijfelen. Ik heb er ook mee gereden maar van bediengemakt hebben ze ook nog niet gehoord in de koude noordelijke landen.
"gangbare" maten,verklaar,engelse maten of zo,oliepomp? ergens achter de topstang bevestiging of zo,geen idee of dat onhandige plek is,mijne is na 17000 uur met heel veel voorladerwerk nog nooit vervangen,dus lekker onbelangrijk,maar bij Fendt hoort dat mss bij het jaarlijks onderhoud!
Koppeling vervangen is mss reeler,nou dat stelt bij een Valmet geen fuck voor,dat kan ik zelfs in no time!
Bedieningsgemak kan ik me alleen de soepelheid van schakelen me iets bij voorstellen,maarr dit geldt voor elk willekeurig merk waar je 2 minuten mee ga rijden,een week er op uit dan kun je oordelen!
Verder alles binnen (rechter) handbereik!
Toen ooit onze Ford 5000 vastliep heb ik eerst 4 weken een 305 uit '84 te leen gehad toen nog wat weken een 505 uit '85,nou ondanks dat ik hem ontzettend lelijk vond was die 505 veel meer 'trekker' met veel meer standaard extra's en veel meer mans als die karige 305 die overegens best schakelde hoor met zijn vloeistofkoppeling!
Had met een Fendt 300 serie gereden, dan zat je nu niet op zo'n Valmet....
Trappetjes scheuren bij't aanrijden enzo. Bij elk merk. Maar dat dan je brandstoftank lek gaat? Dat zie je niet vaak bij "andere" merken. En een oliepomp die het 17000 uur volhoud? Puur geluk of je hebt veel geduld bij het heffen.... Ik zie bij Fendt's met 12000 tot 13000 soms nog wel eens een originele oliepomp maar de kans dat een Bosch tandwielpomp het zo lang volhoud is zeer klein. Vooral door bedieningsfouten. Fendt heeft dan wel weer olieleidingen die nagenoeg nooit lek gaan. Die Valmet zit vol slangen en ook op beroerde plekken die weer lek gaan als het nét even niet uitkomt. Qua opbouw hadden ze van een andermerk nog wel het een en ander kunnen leren.
Bedieningsgemak goed? Nogmaals: vergelijk het eens met een echt merk. Zo soepel als een 300 schakelt, zo beroerd schakelt dit goedkope systeem met schijven en uitsparigen en een blikken versnellingspook. Nee, je hebt met echt nog niet overtuigd. Dat de rijkoppeling snel te vervangen is dat is wel ideaal. Bij een Fendt 308 moet je hem met een bout of 12? doormiddenhalen. Kachelslangen los, paar kabeltjes los en hij kan in 2e. (bij 4wd kun je zo de tussenas uit elkaar schuiven).
:zeepkist: